Home

Δελτίο αξιολόγησης

2006/10/09

Πριν από έξι μήνες ήρθε στη δουλειά ο Κ. από ένα επαρχιακό ΤΕΙ για Πρακτική. Σήμερα συμπλήρωσα και το τελευταίο σετ εντύπων αξιολόγησής του. Ανάμεσα στα άλλα έπρεπε να απαντήσω στο ακόλουθo:

“Εάν οι γνώσεις των φοιτητών που έκαναν την πρακτική δεν ήταν ικανοποιητικές, η επιχείρηση προτείνει:

  1. Την εισαγωγή νέων μαθημάτων
  2. Την προσαρμογή των διδασκομένων μαθημάτων στις σύγχρονες ανάγκες
  3. Την χρησιμοποίηση πολυμέσων στη διδασκαλία των μαθημάτων
  4. Την εξοικείωση με συγκεκριμένα πακέτα στους υπολογιστές
  5. Άλλο (προσδιορίστε)”

Μικρό flashback: Ο Κ. αυτούς τους έξι μήνες υπήρξε εξαιρετικά φιλότιμος και εργατικός. Είναι από τους ανθρώπους που βάζουν πλάτη. Όταν ήρθε επίσης στη δουλειά ήταν από τους ανθρώπους που δεν ήξεραν τίποτε. Δεν εννοώ πως δεν ήξερε τίποτε σε σχέση με το αντικείμενο και τον εργασιακό χώρο (και ναι τον πετάξαμε στα βαθιά) εννοώ τίποτε. Οπότε τον ξεκινήσαμε από την αρχή: Με το “Little Grey Book” της DEC και βιβλία του O’Reilly. Και 5 ανθρώπους να του απαντάνε κάθε απορία, όσο χαζή κι αν του φαινόταν (να μη φοβάστε να ρωτάτε, χαζό είναι ότι δεν ρωτάτε). Ένας μάλλιστα από εμάς τον πρώτο μήνα τον ανέλαβε σχεδόν προσωπικά και τον εγκλιμάτισε στο Debian με αποτέλεσμα ο Κ. να τρέχει unstable πολύ πιο γρήγορα από το μέσο χρήστη του unstable (αν μπορεί να υπάρχει μέσος χρήστης του unstable).

Ο προβληματισμός μας για την κατάρτιση του Κ. όταν ήρθε σε εμάς ήταν μεγάλος και αφιερώσαμε ένα χαλαρό απόγευμα στο να διαβάσουμε τον οδηγό σπουδών και να τον βάλουμε να μας αναλύει κάθε μάθημα. Και μιλάμε για οδηγό σπουδών με @@. Τον διαβάζεις και λες με τόσα καλά που περιέχει, πόσο χάλια μπορεί να είναι το αποτέλεσμα; Απάντηση: Πολύ.

Με βάση τους περιορισμούς του ερωτηματολογίου λοιπόν σκέφτηκα:

  1. Δεν χρειάζονται νέα μαθήματα, τα υπάρχοντα είναι αρκετά
  2. Ουγκ!
  3. Εδώ έχουμε πρόβλημα foundation που ξεκινάει πριν από το αν υπάρχει η δυνατότητα για multimedia, άρα δεν είναι το πρόβλημα τα πολυμέσα.
  4. Επειδή το πρόβλημα είναι θεμελιακό στις γνώσεις των παιδιών η μηχανιστική εκμάθηση κάποιου πακέτου δεν είναι αυτό που θα τα κάνει καλύτερα.

Οπότε ερχόμαστε στο #5 και προσδιορίζω:

“αλλαγή των διδασκόντων μια και ο οδηγός σπουδών είναι ικανοποιητικός”

Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε τρεις παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν ένα κακό αποτέλεσμα. Το υλικό (σπουδαστής) να είναι κακό. Αυτό δεν ισχύει για τον Κ. γιατί ήταν και φιλομαθής και πραγματικά εργατικός. Ο επόμενος λόγος μπορεί να είναι το περιορισμένο πεδίο που εξετάζουν τα προσφερόμενα μαθήματα. Ούτε και αυτό ισχύει μια και ο οδηγός σπουδών είναι εφάμιλλος οποιασδήποτε Πανεπιστημιακής Σχολής. Οπότε ο τρίτος παράγοντας μπορεί να είναι μόνο αυτός που κάνει τα μαθήματα.

Στην απίθανη περίπτωση που κάποιος από αυτούς που πρέπει διαβάσει την παραπάνω πρότασή μου, περιμένω αν έχει φιλότιμο να με πάρει ένα τηλέφωνο. Και να του εξηγήσω τεκμηριωμένα πως συμμετέχει στο στράβωμα των παιδιών, αντί να παράγει επαγγελματίες όπως ίσως νομίζει. Και επειδή έχω first hand experience από τον συγκεκριμένο εκπαιδευόμενο σε καμία περίπτωση δε θα δεχτώ επιχειρήματα τύπου “μα κωλοβάραγε όλη μέρα”. Και σε εμάς γιατί δεν κωλοβάραγε; Γιατί έβαζε πλάτη από το κουβάλημα, μέχρι τηλεφωνική υποστήριξη και installs; Δεν τον υποχρεώσαμε σε ωράριο και αν ήθελε μπορούσε και να μην έρχεται και όμως κάθε μέρα ήταν εδώ και δούλευε κανονικά κι ας έπαιρνε ένα αστείο (για οποιοδήποτε ορισμό του αστείου) ποσό για αμοιβή.

Ο Κ. θα πάει μπροστά στη ζωή του, σίγουρα όμως δε θα ευχαριστεί τους καθηγητές του γι’αυτό.

Update: Ένας από τους καθηγητές του Κ. με πήρε τηλέφωνο μετά από καιρό. Ήταν αρκετά ευγενικός και επεξηγηματικός. Με αυτά που μου περιέγραψε για τις εργασιακές του συνθήκες με τρόμαξε…

Advertisements

12 Responses to “Δελτίο αξιολόγησης”

  1. Aristotelis Says:

    Εκτός απο τον Κ. πόσος άλλος κόσμος έχει περάσει απο το συγκεκριμένο ΤΕΙ απο τα χέρια σου? Διότι αν κρίνω απο μερικούς που έχω δει εγώ έχουνε έρθει με την λογική, οτι πάω να ΜΗΝ δουλέψω και δεν με νοιάζει ιδιαίτερα, να τελειώνω την πραχτική απλά και ανώδυνα. Αποτέλεσμα, όπως λέει και η γιαγιά μου: Κούτσουρα ήρθανε, κούτσουρα φύγανε. (και πραγματικά υπήρχε πολύς κόσμος να ασχοληθεί και να τους δείξει). Πάντως έχω δει και εξαιρέσεις άτομα από τον ίδιο χώρο που έχουνε άριστη κατάρτιση. Μήπως τελικά τα πάντα είναι πόσο θα ασχοληθείς μόνος σου?

  2. adamo Says:

    Ο Κ. είναι ο μοναδικός από το συγκεκριμένο ΤΕΙ. Αυτό που γράφεις σημαίνει πως μπορεί να συμβαίνει και σε άλλα το ίδιο πράγμα. Για εμένα δε φταίνε οι φοιτητές, αναπαράγουν ότι τρόπο σκέψης τους έμαθαν.

    Η ατομική ενασχόληση μπορεί να σε κάνει πρώτο μεταξύ ίσων, δεν μπορεί να σου δώσει τις βάσεις για κάτι (αλλιώς τι τα θέλεις τα σχολεία και τα πανεπιστήμια;). Και εδώ έχουμε να κάνουμε με τη διαπίστωση πως σε πολλά παιδιά λείπουν οι βάσεις και η όρεξη να βελτιωθούν.

    Σε ότι αφορά τους διδάσκοντες, αυτό σημαίνει πως είτε δεν καταλαβαίνουν τι κάνουν, είτε δεν ενδιαφέρονται. Γι´αυτό και έγραψα το προκλητικό για τη δουλειά τους σχόλιο. Θα μπορούσα να έχω επιλέξει το #2 και να μην ασχοληθώ παραπάνω.

  3. thanos Says:

    “Για εμένα δε φταίνε οι φοιτητές, αναπαράγουν ότι τρόπο σκέψης τους έμαθαν.”

    Σωστό, αλλά μέχρι ένα σημείο. Όπως σωστά λες ότι οι διδάσκοντες δεν ενδιαφέρονται (ως μια εκδοχή του τι πάει στραβά), έτσι υπάρχουν και αρκετοί φοιτητές που δεν ενδιαφέρονται. Ακόμα και στο ΕΜΠ ισχύει αυτό, απλώς στο ΕΜΠ κουτσά στραβά κάτι θα μάθεις.

    Η ευθύνη λοιπόν ανήκει και στους δύο, αλλά σίγουρα μεγαλύτερο μερίδιο έχουν οι διδάσκοντες, γιατί μέρος της δουλειάς τους είναι να διδάξουν και τρόπο σκέψης.

  4. Aristotelis Says:

    Το τι θες τα σχολεία και τα πανεπιστήμια είναι μεγάλη κουβέντα. Συμφωνώ απόλυτα για τις βάσεις που μπορείς να πάρεις από τα πανεπιστήμια και τα σχολεία, αλλά πολλές φορές έχω συναντήσει από φοιτητές την αντιμετώπιση για την σχολή τους που έγγραψα και παραπάνω (οκ μπήκα εδώ, δεν με ενδιαφέρει να δω 10 πράγματα, εγώ θέλω να τελειώνω με όποιον εύκολο τρόπο και να ασχοληθώ με >).
    Από προσωπική εμπειρία είχα 2 παιδία από ΤΕΙ. Και τα 2 είχανε τελειώσει κοντά στην χρονιά τους, και οι 2 είχανε παραπλήσιους βαθμούς στα μαθήματα, και οι 2 παρακολουθούσανε τον ίδιο καθηγητή, ε η διαφορά τους ήταν δίπλα στον ορισμό ζενίθ και ναδίρ. Δεν είναι δυνατόν να έχουνε το ίδιο μάθημα και στον ένα να μην έμεινε τίποτα και στον άλλον τα περισσότερα. Τώρα τι έφταιγε, δεν ξέρω. Ίσως και να πρέπει να το πάμε κατά περίπτωση.
    Για τους περισσότερους διδάσκοντες δυστυχώς θα συμφωνήσω. Δεν ενδιαφέρονται πραγματικά. Είτε γιατί ξέρουνε πως ο χρόνος που θα δαπανήσουνε για μια σωστη προετοιμασία του μαθήματος δεν θα αξιολογηθεί για την περαιτέρω εξέλιξη τους, είτε γιατί απλά δεν μπορεί να τους πει κανείς τίποτα, είτε γιατί και πολλοί που είχανε κέφι όταν είδανε αδιαφορία από κάτω το χάσανε. Απλά σε πολλά μέρη πλέον έχει δημιουργηθεί ένας φαύλος κύκλος και τρόπος να φύγουμε από αυτόν είνα δύσκολο να υπάρξει.

  5. adamo Says:

    @Aristotelis:
    Το ερώτημά μου προς εσένα είναι το εξής: Όταν ήρθε η ώρα να συμπληρωθεί το αντίστοιχο δελτίο αξιολόγησης για τα συγκεκριμένα παιδιά, τι έγραψε ο αυτός που το συμπλήρωσε;

  6. Aristotelis Says:

    Βασικά δεν έχω ιδέα τι έγραψε (μιας και δεν ασχολούμαι με αυτά του σατανά εγώ). Υποθέτω όμως ότι έγραψε όλα καλά, διότι όλοι περιμένανε να γραφτεί ότι το σύστημα μας δουλεύει τέλεια κτλ κτλ (>).
    Συμπλήρωση: Πάντως και 2 αυτά παιδιά δείξανε αρκετό ζήλο και δεν υπήρχε στο τέλος κανένα εργασιακό πρόβλημα. (Τώρα πως ο ίδιος άνθρωπος σε ένα μαθησιακό κλίμα δεν μαθαίνει τίποτα, ενώ σε ένα άλλο αποδίδει μια χαρά δεν ξέρω που μπορώ να το αποδόσω). Άλλοι που ήρθανε απλά ήταν αδιάφοροι, και μείνανε εκεί που ήταν (κάπου στο 0). Βέβαια στο τέλος έχω την εντύπωση πως στην αξιολόγηση όλοι τζιμάνια βγήκανε.

  7. adamo Says:

    @Aristotelis:
    Βέβαια στο τέλος έχω την εντύπωση πως στην αξιολόγηση όλοι τζιμάνια βγήκανε.

    Και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα.

  8. Aristotelis Says:

    Δεν κρατιέμαι αλλά θα την πω την κακία μου :).
    Αν απλά γράφαμε όλοι σωστά στην αξιολόγηση, το πιο πιθανό θα ήταν να την καταργήσουνε. :) Αλήθεια είχες feedback από την δική σου αναφορά???

  9. adamo Says:

    @Aristotelis:
    Αλήθεια είχες feedback από την δική σου αναφορά???

    Όχι, αλλά είναι πολύ νωρίς ακόμα. 9 Οκτωβρίου την έστειλα.

  10. nadro Says:

    Συμφωνώ βέβαια με την κατάληξη (“αλλαγή των διδασκόντων μια και ο οδηγός σπουδών είναι ικανοποιητικός”) αλλά αυτό δεν είναι η λύση. Είσαι ακόμα στο πρόβλημα και εξηγούμαι.
    Η κακή διδασκαλία είναι ένα φαινόμενο που εμφανίζεται σε ανησυχητικό βαθμό από το χειρότερο δημοτικό μέχρι το καλύτερο ΑΕΙ. Μία λύση σίγουρα είναι η αλλαγή των διδασκόντων. Αλλά, και να έχουμε άλλους τόσους ώστε να αντικαταστήσουν τους υπάρχοντες, πάλι στο ίδιο περίπου σημείο θα καταλήξουν. Το πρόβλημα είναι πιο πάνω και συγκεκριμένα σε αυτούς που ελέγχουν τα τμήματα και τα ΔΕΠ τους. Και η λύση κατ’ εμέ είναι η αξιολόγηση των καθηγητών, των τμημάτων και του συνδυασμού των δύο.

    Και βέβαια, όπως κι εσύ, κι εγώ κατέληξα σε πρόβλημα και όχι σε λύση. Γιατί την αξιολόγηση ποιος θα την κάνει αφού τα ΑΕΙ/ΤΕΙ δεν ελέγχονται ουσιαστικά από κανέναν? Γιατί όπως σωστά λέει ο Aristotelis πιο πάνω “Αν απλά γράφαμε όλοι σωστά στην αξιολόγηση, το πιο πιθανό θα ήταν να την καταργήσουνε”.

    Το πρόβλημα το δημιουργούν και το συντηρούν 101% τα ΑΕΙ/ΤΕΙ και τα μέλη ΔΕΠ τους και κυρίως τα “καλά” ιδρύματα που κερδίζουν τα πιο πολλά από αυτή την κατάσταση

  11. adamo Says:

    @nadro:
    Εγώ το έγραψα με τέτοια αυθάδεια γιατί είμαι πραγματικά περίεργος να δω αν αυτό το χαρτί θα το διαβάσει κανείς. Θα μπορούσα να γράψω ακόμα και “επίκληση των UFO” ή κάτι το ίδιο εξωφρενικό. Υπάρχει κόσμος που με βεβαιώνει πως δε θα διαβαστεί καν!

  12. pananap Says:

    Λεφτά στους δασκάλους, εδώ και τώρα.
    Που είναι τα λεφτά για την παιδεία Θάτσερ???


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: